From Fauni Gena blog: "Philip Glass' 1977 album North Star introduced me to minimalist music and it remains a favorite of mine. Originally conceived as soundtrack music North Star is a series of 10 short, self-contained, highly controlled tracks, each a little musical gem. From the Rolling Stone review by Dave Marsh:
Despite my dislike of recent primitive-minimal experiments in rock, Philip Glass' North Star seems an estimable venture. Partly that's because (as a composer with a "serious" music reputation) Glass' recording is an act of outreach for a new audience at a time when the rock avant-gardists seem to be withdrawing from theirs. But North Star isn't a rock-oriented album simply because Virgin is a rock-associated label. The instrumentation is largely electric—Farfisa, Hammond and Yamaha organs, Fender Rhodes piano, ARP synthesizer—and in some places these keyboard fragments might pass as improvisations on themes from the first two Doors albums. This is particularly true of "Victor's Lament," which can be heard as an extension of the organ run in "Light My Fire."
The other factor is Glass' use of vocals. They lend the music a foreboding mystical feeling, a sort of medieval monkishness abetted by their wordlessness—the syllables might come from some ancient tongue like Latin or Greek. But the vocals also lend the music warmth rather than the abrasiveness so common in similar experiments by rock performers. While it is fairly obvious that North Star's mysticism is secular, it should connect with anyone familiar with even modern church music.
Mike Oldfield's jazzed up arrangement of the opening track became the finale to the title track of his brilliant album Plantinum. This is mesmerizing stuff which I highly recommend."
MI OPINIÓN:
No soy demasiado conocedor de la música contemporánea en todas sus vertientes, pero una de sus piedras angulares sea precisamente la música creada por este singular y casi siempre esquivo compositor nacido en Baltimore (1937) y neoyorquino de adopción. De este artista ya hablé en otras ocasiones y sus inicios (podéis buscar a través de Internet cualquier biografía suya, no solamente la Wikipedia). He escuchado buena parte de sus álbumes y cada disco tiene un significado distinto, pero en este "North Star", en concreto, me encuentro con piezas breves llenas de intensidad y la sonoridad característica en toda la obra musical de Glass. Como ya reseña el anterior comentario que he podido encontrar, el cual define mejor la impresión de su autor sobre este álbum, entre estas pequeñas obras de arte se encuentra el tema "Ètaile Polaire (North Star)", magníficamente arreglado y recreado por Mike Oldfield en el cuarto movimiento de su suite "Platinum".
Según rezan los créditos del disco, la música contenida fue concebida como una sugerencia de Barbara Rose para la película "MARK DI SUVERO, SCULPTOR", dirigida por François de Menil. Además, la mayoría de los títulos de las selecciones musicales elegidas para la concepción del álbum hacen clara referencia a los trabajos escultóricos del artista en cuestión, quien aparece en el citado film.
Un disco muy sugerente, atrayente e hipnótico como cualquiera de sus demás trabajos. Debido a la brevedad de sus temas, no se hace muy pesado de escuchar (esto lo digo para los que aún no conozcan el arte del minimalismo propulsado por Glass) y ciertamente es uno de sus mejores trabajos.
Track Listing:
01. Étoile Polaire (North Star) - 2:35
02. Victor's Lament - 3:35
03. River Run - 1:50
04. Mon Père, Mon Père - 3:52
05. Are Years What ? (For Marianne Moore) - 4:00
06. Lady Day - 3:57
07. Ange Des Orages - 3:38
08. Ave - 4:42
09. Ik-ook - 4:10
10. Montage - 2:25
Intérpretes:
Philip Glass - órganos Farfisa, Yamaha y Hammond, piano Fender Rhodes y sintetizador ARP.
Dickie Landry - saxofones tenor y soprano, flauta.
Joan LaBarbara y Gene Rickard - voces.
Escucha el disco con Spotify / Listen this record with Spotify
Cómpralo / Buy It:
- Amazon.com
- CD Universe.
- MOG.com
- Play.com (UK)
- 7-Digital UK
- 7-Digital España.
LINKS:
- Glass Pages.
- Philip Glass site entry.
Despite my dislike of recent primitive-minimal experiments in rock, Philip Glass' North Star seems an estimable venture. Partly that's because (as a composer with a "serious" music reputation) Glass' recording is an act of outreach for a new audience at a time when the rock avant-gardists seem to be withdrawing from theirs. But North Star isn't a rock-oriented album simply because Virgin is a rock-associated label. The instrumentation is largely electric—Farfisa, Hammond and Yamaha organs, Fender Rhodes piano, ARP synthesizer—and in some places these keyboard fragments might pass as improvisations on themes from the first two Doors albums. This is particularly true of "Victor's Lament," which can be heard as an extension of the organ run in "Light My Fire."
The other factor is Glass' use of vocals. They lend the music a foreboding mystical feeling, a sort of medieval monkishness abetted by their wordlessness—the syllables might come from some ancient tongue like Latin or Greek. But the vocals also lend the music warmth rather than the abrasiveness so common in similar experiments by rock performers. While it is fairly obvious that North Star's mysticism is secular, it should connect with anyone familiar with even modern church music.
Mike Oldfield's jazzed up arrangement of the opening track became the finale to the title track of his brilliant album Plantinum. This is mesmerizing stuff which I highly recommend."
MI OPINIÓN:
No soy demasiado conocedor de la música contemporánea en todas sus vertientes, pero una de sus piedras angulares sea precisamente la música creada por este singular y casi siempre esquivo compositor nacido en Baltimore (1937) y neoyorquino de adopción. De este artista ya hablé en otras ocasiones y sus inicios (podéis buscar a través de Internet cualquier biografía suya, no solamente la Wikipedia). He escuchado buena parte de sus álbumes y cada disco tiene un significado distinto, pero en este "North Star", en concreto, me encuentro con piezas breves llenas de intensidad y la sonoridad característica en toda la obra musical de Glass. Como ya reseña el anterior comentario que he podido encontrar, el cual define mejor la impresión de su autor sobre este álbum, entre estas pequeñas obras de arte se encuentra el tema "Ètaile Polaire (North Star)", magníficamente arreglado y recreado por Mike Oldfield en el cuarto movimiento de su suite "Platinum".
Según rezan los créditos del disco, la música contenida fue concebida como una sugerencia de Barbara Rose para la película "MARK DI SUVERO, SCULPTOR", dirigida por François de Menil. Además, la mayoría de los títulos de las selecciones musicales elegidas para la concepción del álbum hacen clara referencia a los trabajos escultóricos del artista en cuestión, quien aparece en el citado film.
Un disco muy sugerente, atrayente e hipnótico como cualquiera de sus demás trabajos. Debido a la brevedad de sus temas, no se hace muy pesado de escuchar (esto lo digo para los que aún no conozcan el arte del minimalismo propulsado por Glass) y ciertamente es uno de sus mejores trabajos.
Track Listing:
01. Étoile Polaire (North Star) - 2:35
02. Victor's Lament - 3:35
03. River Run - 1:50
04. Mon Père, Mon Père - 3:52
05. Are Years What ? (For Marianne Moore) - 4:00
06. Lady Day - 3:57
07. Ange Des Orages - 3:38
08. Ave - 4:42
09. Ik-ook - 4:10
10. Montage - 2:25
Intérpretes:
Philip Glass - órganos Farfisa, Yamaha y Hammond, piano Fender Rhodes y sintetizador ARP.
Dickie Landry - saxofones tenor y soprano, flauta.
Joan LaBarbara y Gene Rickard - voces.
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